Ympäristöministeriölle
Viite: lausuntopyyntönne
3/501/1996 (16.1.1998)
Asia: Lausunto Ympäristöministeriön
Natura 2000 -verkostoa koskevan ehdotuksen täydentämisestä
Luonto-Liitto pitää
kaikkia esitettyjä lisäkohteita ja SPA-lisämerkintöjä tärkeinä ja
luonnontieteellisesti hyvin perusteltuina.
Suurin uhanalaisuuden
syy maassamme on elinympäristöjen väheneminen. Suurimmalta osalta
uhanalaisista lajeista ja luontotyypeistämme puuttuu kattava kotimainen
suojeluohjelma. Myös suuri osa jo päätetyistä suojeluohjelmistamme
on yhä toteuttamatta. Natura 2000 on mahdollisuus korjata näitä
puutteita, vieläpä osin EU:n rahoilla.
Kuuleminen: aikataulu
ja periaatteet
Luonto-Liitto muistuttaa,
että Suomi on myöhästynyt Naturassa jo kahdesta luvatusta määräajasta.
Natura-esitys on jo yli kaksi ja puoli vuotta myöhässä. Naturan
myöhästyminen johtaa ainakin Life-rahojen vähenemiseen, jonka suuruusluokka
on kymmeniä miljoonia markkoja viime vuoteen verrattuna. Lisäksi
Euroopan komission perusteltuun lausuntoon on vastattava 9.3.1998
mennessä. Lisämyöhästymiseen ei ole varaa, koska se voi johtaa suuriin
uhkasakkoihin.
Koska Natura-ministerityöryhmän
työ oli tammikuussa kesken, oli näiden lisäysten kuuleminen tässä
vaiheessa järkevää ajan säästämistä.
Kuulemisen järjestäminen
SPA-lisämerkinnöistä
ei olisi ollut täysin välttämätöntä. Sama koskee Ramsar-kohteita
ja HELCOMin BSPA-alueita, joista jotkut tahot ovat halunneet vastaavaa
lisäkuulemista. Niiden oikeusvaikutukset ovat Naturaa lievemmät,
ja kuuleminen siksi ylimääräistä palvelua. Mikäli ympäristöministeriö
kuitenkin haluaa BSPA- jaRamsar-kohteista ylimääräisen kuulemisen
järjestää, sen ehtisi vielä tehdä ennen valtioneuvoston Natura-päätöstä.
Sopiva tilaisuus olisi esimerkiksi ministerityöryhmän jälkeisen
lausuntokierroksen yhteydessä. BSPA- jaRamsar-alueiden hyväksyminen
on kansainvälisten sitoumustemme täyttämistä.BSPA- ja hylkeidensuojelualueiden
perustamisen laiminlyönti tulee esille mm. seuraavassa HELCOMin
kokouksessa maaliskuussa 1998.
Asianomaisten kuuleminen
Kuuleminen on tehty
muodoilla, jotka kansanedustajat ovat luonnonsuojelulakia säätäessään
päättäneet.
Kuulemisaika oli
riittävä. Lakisääteisten kuulutusten lisäksi kuuleminen oli muutenkin
hyvin esillä julkisuudessa.Tiedotusta Naturasta ja sen vaikutuksista
tulee kuitenkin voimakkaasti lisätä. Liikkeellä on paljon sekä ihmisten
tietämättömyydestä että Naturanvastustajien propagandistisesta disinformaatiosta
aiheutuneita harhaluuloja. Erityisesti ministerityöryhmän jälkeistä
lausuntokierrosta varten tulee tuottaa riittävästi selkeätä tiedotusaineistoa.
Koska Naturan enempi myöhästyminen saattaa maksaa miljoonia markkoja,
tiedotuksen tehostaminen ei nyt saa jäädä rahasta kiinni.
Lisäyskohteista ympäristöhallinto
oli ollut etukäteen yhteydessä maanomistajiin. Se on hyvää palvelua.
Maanomistajien etukäteissuostumus on positiivinen asia, mutta se
ei ole kuitenkaan Naturan yhteisöoikeudenmukainen valintakriteeri.
Luonnonsuojelu on
yhteiskunnan oikeutettu yleinen etu, ja Natura toteuttaa kansanedustajien
hyväksymää uuttal uonnonsuojelulakia. Maanomistajien itsekkäät edut
eivät missään nimessä saa luonnonsuojelua haitata, eivät etenkään
kun Suomessa merkitykselliset haitat korvataan täysimääräisesti.
Maanomistajien oikeusturva on turvattu paremmin kuin yhdenkään uhanalaisen
lajin, joiden suojelu on Naturan tarkoitus.
Pelkkä maanomistajien
erityiskuuleminen ei missään nimessä riitä jatkossakaan, koska Naturan
oikeusvaikutukset eivät pääty Natura-alueen rajalle. Jopa kymmenienkin
kilometrien päässä alueelta tapahtuva hanke voi vaikuttaa kohteen
luontoarvoihin heikentävästi ja tulla estetyksi Naturan lähikontrolliperiaatteen
takia (esim. turpeenotto suojeltavalle vesistökohteelle). Toisaalta
turmeltumaton luonto vaikuttaa esimerkiksi koko Suomen matkailun
ja metsäteollisuustuotteiden markkinointiin. Naturalla toteutetaan
myös kaikkien kansalaisten hallitusmuodossakin säädettyä oikeutta
ympäristöön. Siksi on luontevaa, että kuuleminent ehdään kaikille
kansalaisille tasapuolisesti. Natura ei ole vain maanomistajien
asia - se on koko maamme kansallinen etu.
Kuulemismateriaalin
laatu
Koska valtakunnallisille
lausunnonantajille lähetetyt kartat olivat liian suurimittakaavaisia,
tarkempia karttoja piti mennä katsomaan Ympäristöministeriöön. Siellä
palvelu oli ystävällistä ja hyvää. SPA-kohteiden karttoihin ja tietolomakkeiden
tietoihin ei oltu merkitty viimevuotisen kuulemisen jälkeisiä supistuksia.
Ministerityöryhmän jälkeiseen lausuntokierrokseen tulee supistusalueet
ehdottomasti selvästi merkitä. Sama koskee myös Natura-tietolomakkeita
(entiset tiedot esimerkiksi suluissa). Ilman näitä tietoja on Naturan
supistusten vaikutuksia erittäin vaikeata ja työlästä arvioida.
Kuulemismateriaalista
puuttui asian toinen puoli
Lisäyksien arvoa
on vaikeata arvioida, koska lausunnonantajille ei esitetty kaikkia
jo tehtyjä supistuksia. Supistuksia on ilmeisesti tehty joka toiselle
kohteelle. Niiden laajuus on suurempi kuin nyt esitettyjen lisäysten.
Luonto-Liitto vaatii
luonnonsuojelulain perusteella, että valtakunnallisille suojelujärjestöille
järjestetään samanlainen kuuleminen kaikista Naturan supistuksista
kuin maanomistajille nyt lisäkohteista.
1) Lisäys- ja laajennuskohteet
Luonto-Liitto pitää
kaikkia kolmeatoista lisäyskohdetta täysin välttämättöminä. Ne eivät
kuitenkaan missään tapauksessa eivätkä millään muotoa edes auttavasti
riitä Naturan tavoitteen - lajien ja luontotyyppien suotuisan suojelun
tason - saavuttamiseen.
Kohteita on liian
vähän
Natura-lausunnoissaan
asiantuntijatahot ja suojelujärjestöt osoittivat, että suotuisa
suojelun taso jää toteutumatta useilla kymmenillä luontotyypeillä
ja lajeilla. (Lausuntojen tiivistelmät on julkaistukirjana Suomen
ympäristö -sarjassa n:o 154.)
Lisäysesitysten määrä
ja koko osoittavat kuitenkin, ettei näitä luonnontieteellisesti
perusteltuja lausuntoja ole otettu huomioon. Naturan lausuntokierroksella
esitettiin koko maassa noin 500 lisäystä tai laajennusta. Nyt esitetyt
13 kappaletta ovat tästä vain 2,6 prosenttia. Pinta-alaltaan laajennukset
ovat noin 3 500 ha. Se on vain 0,07 prosenttia viime kesänä kuulemisessa
olleesta 4,9 miljoonan hehtaarin Naturasta.
Monen eteläsuomalaisen
ympäristökeskuksen alueella ei ole yhtään lisäyskohdetta. Mutta
ei kaikkien Lapinkaan lajien ja luontotyyppiensuojelutaso suotuisa
ole. Esimerkkinä taantuneen laaksoarhon suojelu: Se on täysin toteuttamatta,
vaikka etenkin Vuotoksen tekoallas uhkaa jäljelläolevia esiintymiä
Kemijoella.
Vähillä ja marginaalisen
pienillä uusilla alueilla ei korjata suojelualueverkostomme vakavaa
rakenteellista puutetta: Oulujärven eteläpuolisesta Suomesta, johon
selvyyden vuoksi mainittakoon: kuuluu myös POHJOIS-KARJALA ja ETELÄ-KAINUU,
on suojeltu alle 3 prosenttia maapinta-alasta. Etelä-Suomessa maamme
rikkain luonto törmää tehokkaimpaan maankäyttöön javähimpiin suojelualueisiin.
Suojelu ja erilaiset taloushankkeet kilpailevat viimeisistä arvokkaista
luontokohteista aiheuttaen alati kovenevia suojelukiistoja, kuten
viimeksi nähtiin Forssan Konikalliolla.
Etelä-Suomen suojelua
on jatkettava kotimaisilla suojeluohjelmilla Naturan jälkeenkin.
Luonnonsuojelulle ei todellakaan riitä seuraavan kymmenen vuoden
aikana pelkkä Naturan ja vanhojen ohjelmien toteuttaminen.
Lisäysesityksiä
ei ole tutkittu kunnolla
Luonto-Liitto pitää
valitettavana, ettei ympäristöhallinto ole tutkinut "poliittisesti
vaikeita"lisäysesityksiä kunnollisesti.
Äärimmänen esimerkki
asiantuntijoiden esitysten laiminlyönneistä on monien Suomen ympäristökeskuksen
ja BirdLifen määrittelemien kansainvälisesti arvokkaimpien lintualueiden
(Important Bird Areas, IBA) jääminen yhäNaturan ulkopuolelle. Näitä
ovat Lålbyn ja Alajoen pellot, Kontiolahden Pitkäranta ja
Artjärven kosteikot. Lisäksi useilta IBA-kohteilta puuttuu tärkeitä
ydinosia: esimerkiksi Tainijärvet (osa Runkausta) ja Lappväärtin
kosteikoista puuttuu Hamnfjärdin-Ragnesskärsfjärden alue. Mikäli
niitä ei Naturaan listata, Luonto-Liitto on pakotettu kantelemaan
niiden designoimatta jättämisestä Euroopan komissiolle. Muistettakoon,
että Euroopan yhteisöjen tuomioistuin käyttää IBA-luetteloja käsikirjanaan
SPA-kanteluja tutkiessaan.
Oireellista on myös
lukuisien Naturaan esitettyjen valtionmaiden hylkääminen. Natura-lausunnossaan
19.6.1997 Luonto-Liitto huomautti metsähallituksen saaneen itse
valmistella Natura-esityksen alueiltaan. Metsähallituksessa todellista
valtaa käyttää laitoksen metsätalouden tulostoiminto, jonka vastustus
näkyi kevään 1997 Natura-esityksen niukkuutena. Metsätalouden ylivalta
mm. metsähallituksen luonnonsuojeluun verrattuna näkyy myös näiden
lisäysesitysten vähyytenä ja mukaan otettujenkin metsähallituksen
maiden (esim. Talaskankaan jaKoitajoen laajennukset) suojelukeinojen
tehottomuutena. Metsälaki ja alue-ekologinen suunnittelu ovat toteutuskeinoina
kosmetiikkaa.
Luonto-Liitto vaatii,
että lisäyksiä Naturaan esittäneet lausunnonantajat saavat perustellun
selvityksen kaikista lisäysesitystensähylkäämisestä samalla tavalla
kuin maanomistajat omista muistutuksistaan.
Ei paljoa uutta
suojelulle
Lähes kaikki lisäkohteet
on jo suojeltu kotimaisilla säännöksillä.Useimmat niistä ovat jo
nyt yhteiskunnan omistuksessa.
Pari kohdetta on
vaihdettu toiseen Natura-kohteeseen, esimerkiksi Ilomantsin Koitajoen
laajennus on otettu pois Pampalosta ja Hailuodon lintuvesikohteet
on saatu jäkäläharju uhraamalla. Kevään 1997 Natura-esityksen puutteet
eivät parane poistamalla kohteita toisaalta ja lisäämällä niitä
toisaalle (vrt. hölmöläisten peitonjatkaminen). Suotuisan suojelun
tason puutteet paranevat vain ja ainoastaan lisäämällä uusia,ennen
suojelemattomia kohteita Natura-verkostoon.
Natura 2000 olisi
ollut loistava tilaisuus suojella ennen suojelemattomia uusia kohteita.
Naturassa kotimaisen suojelualueverkostomme paikkaamiseen oltaisiin
saatu EU-rahaakin. Esimerkiksi kaikki valkoselkätikkakohteet olisi
kannattanut ottaa Naturaan mukaan. Nyt suojelun puutteita joudutaan
paikkaamaan kriisiytyvissä tilanteissa kotimaisin verovaroin. Esimerkiksi
kohteiden ennallistaminen ja uhanalaisten eläinten tarhaus on todella
kallista ajallaan tehtyyn paikkasuojeluun verrattuna. Naturan mahdollisuuksien
käyttämättä jättäminen on lyhytnäköistä tyhmyyttä.
Huomattakoon, ettei
Naturasta pois jäävillä ja kotimaisista suojeluohjelmista puuttuvilla
alueilla ole mitään suojaa edes EU:n Natura-käsittelyn aikana. Valtion
liikelaitos Metsähallitus avohakkaa jatkuvasti laajennusalueiksi
esitettyjä vanhoja metsiä - mm. Talaskankaalla, Jämäsvaaralla ja
Koitajoella.
Erityisen tärkeää
on suojella Naturasta poliittisen karsinnan takia putoavat uudet,
ennen suojelemattomat kohteet kotimaisilla suojelusäännöksillä.
Jos EU palauttaa alueet Naturaan, mutta maanomistajat ovat ehtineet
tuhota niiden luontoarvoja Naturan EU-käsittelyn aikana, voidaan
joutua vaikeisiin ennallistamisoikeudenkäynteihin.
Liian pieniä rajauksia
Monet laajennusrajaukset
ovat liian pieniä tai epäekologisesti rajattuja.Esimerkiksi Luvian
Porsmusansuon ennallistaminen on nykyrajauksella mahdotonta.
Liian löysiä suojelukeinoja
Monien kohteiden
suojelukeinot ovat riittämättömiä. Esimerkiksi Talaskankaan ja Koitajoen
laajennuksissa käytetään metsälakia ja alue-ekologista suunnittelua.
Niitä metsähallituksen tulee noudattaa ilman Naturaakin.
Alue-ekologinen suunnittelu
on vasta teoriaa,jonka ekologisesta toimivuudesta ei ole tutkimusnäyttöä.
Esimerkiksi alue-ekologista suunnittelua tutkiva Helsingin yiopiston
professori Ilkka Hanski on varoittanut tästä. Alue-ekologista suunnittelua
ei saa käyttää vanhojen metsien suojelun vaihtoehtona. Koska vanhoja
metsiä ei voida suojella niitä hakkaamalla, alueiden todellinen
suojelukeino on luonnonsuojelulaki.
Lisäyksillä ei voi
perustella lisäpoistoja
On selvää, etteivät
nämä harvat pienet lisäysesitykset riitä korvaamaan ympäristöministeriön
ja ministerityöryhmän tekemiä supistuksia. Yhäuseamman lajin ja
luontotyypin suotuisan suojelun tason saavuttaminen karkaa entistä
kauemmaksi. Tämä merkitsee sitä, ettei Naturasta ole enää ministerityöryhmässä
tai valtioneuvostossa varaa yhtään tinkiä.
Lisäksi ympäristöhallinnon
tulee valmistautua uusien lisäkohteiden valitsemiseen valtioneuvoston
päätöksen jälkeen. On ilmeistä, että EU:n on pakko määrätä kasvillisuusvyöhykkeisissä
asiantuntijakokouksissaan Suomelle lisäesityksiä useille lajeille
ja luontotyypeille, joiden suojelun taso jää epäsuotuisaksi. Luontojärjestöjen
Natura-seurantatyöryhmän arvion mukaan suotuisa suojelun taso jää
saavuttamatta ainakin noin 40 luontotyypillä ja 45 lajilla. Tämä
on tilanne jo ennen ympäristöministeriön ja ministerityöryhmän supistusten
julkistamista.
Kohdekohtaiset huomautukset
lisäysesityksiin
Pohjan-Kiskon
järvialue
Kohde on vaihdettu
Naturassa Fiskarsin rantojensuojeluohjelmakohteeseen. Ainakin Horsmajärven
pohjoisosassa molemmin puolin järveä olevat kalliomänniköalueet
olisi syytä lisätä alueeseen koko järvirantakallioineen ja metsineen.
Jykevä petäjikkö sisältää keloja, maapuitaja kolopuita.
Porsmusansuo
Alue on jo luonnonsuojelualue
(SPO). Rajattu niin pieneksi ettei kohteen ennallistaminen onnistu.
Aluetta on ehdottomasti laajennettava etelään niin, että saadaan
kaikki lettokuviot mukaan. Samalla saataisiin aluetta jo nyt kuivattavat
ojat tukittua. Alueen kuivuminen on todellinen uhka, koska se sijaitsee
rinteessä, jota valumavedet pitävät märkänä.Lisäys olisi valtiolle
halpa. Lisäysesityksemme on jo osin soidensuojelunperusohjelmassa.
Saksalan metsä
Alue olisi ollut
pakko kansallisella päätökselläkin toteuttaaluonnonsuojelulain erityissuojelulajin
takia. Naturaan se piti tietysti itsestäänselvänä kohteena ottaa,
mutta samalla Ympäristöministeriö joutuu vastaamaan yksinkertaiseen
kysmykseen: mitä ovat ne LUONNONTIETEELISET PERUSTEET, joilla moni
muu valkoselkätikkametsä jää yhäEU-rahoituksen ulkopuolelle? Valkoselkätikalle
tärkeät alueet tulee ottaa Naturaan.
Puijon laajennus
Laajennusalue on
jo luonnonsuojelualue. Nykyiset käyttösäännöt sallivat kuitenkin
metsätalouden pienirajaista aarnialuetta lukuunottamatta. Tämäon
johtanut luontoarvojen vähenemiseen. Alueella on kiellettävä aivan
ehdottomasti kaikki metsänhoidolliset toimenpiteet. Aluetta tulee
lisäksi laajentaa pohjoispäässä (Antikkalanrinne ja Pihlajanharju).
Jurvasenpuron
metsä Kaavissa
Alue jo valtion omistuksessa.
Rajausta on laajennettava.
Hukkasuo Lapinlahdella
Rajauksen ulkopuolella
Aumakankaalla on boreaalista luonnonmetsää, missä esiintyy mm. liito-orava.
Rajaus on tehtävä LUONNONTIETEELLISIN PERUSTEIN.
Talaskankaan laajennus
Alue on Metsähallituksen
maata ja yksi Etelä-Suomen parhaista metsämantereista. Lisäalueet
lisäävät alueen suojeluarvoja mm. vanhan metsän paljouden vuoksi,
ja erityisesti Vieremän Pikkulammilla on linnustollista merkitystä.
Pohjantikalle ja kuukkelille alue on Etelä-Suomen parhaimpia.
Alue tulee suojella
sekä luonto- että lintudirektiivin perusteella.
Esityksessä on aivan
liian löysät, naurettavat kosmeettiset toteutustavat (metsälaki
ja alue-ekologinen suunnittelu), joita metsähallituksen pitää toteuttaa
oli Naturaa tai ei.
Alueen ainoa oikea
suojelukeino on luonnonsuojelulaki.
Alue on asetettava
toimenpidekieltoon päätöksenteon ajaksi. Metsähallitus on tammi-helmikuun
aikana avohakannut Talaskankaalla Katajasuon alueella järjestöjen
Naturaan esittämää aluetta, missä on esimerkiksi lahopuuta yhtä
paljon kuin suojelualueellakin. Vuonna 1998 avohakatut metsät on
rajattava mukaan Natura-alueeseen ja ennallistettava Metsähallituksen
metsätalouden rahoilla ja metsätalouden tulostoiminnon henkilökunnan
työnä. Konkreettisin kädenojennus tehtyjen vahinkojen korvaamisesta
olisi Metsähallituksen Pohjois-Karjalan metsätalouden ja luonnonsuojelun
henkilöstön vapaaehtoistyö alueen ennallistamisessa (ojien tukkiminen,
teiden purku ja kulotus). Luonto-Liiton metsäryhmä tarjoaa tarvittaessa
oman panoksensa työnjohtotehtäviin.
Luonto-Liitto korostaa,
etteivät Joutensuon - Ylimmäisen Vuottojärven sekä Joutensuon suoalueet
ole Talaskankaan vaihtoehtoja, vaan nekin tulee suojella. - Vieremän
kunta kannattaa suojelua. Liitto huomauttaa, että esimerkiksi Kainuun
liiton ja Vuolijoen kunnan suojelua vastustavat lausunnot perustuvat
muihin kuin luonnontieteellisiin perusteisiin. Sellaisia ei saaNatura-kohteita
valittaessa ja rajattaessa käyttää.
Koitajoen laajennus
Laajennusosa on Metsähallituksen
maata, kohde on vaihdettu Pampaloon. - Laajennuksen eteläosa on
kunnossa. Pohjoisosa pitää saada alue-ekologisen suunnittelun sijasta
luonnonsuojelulailla suojeltavaksi. - Kohdetta rajattaessa on unohdettu
Venäjän puoleinen suojeluhanke ja sen tukeminen. Rajausta tulee
laajentaa.
Hailuodon Ojakylänlahti
ja Kengänkari sekäIsomatala ja Maasyvänlahti
Hailuodon laajennukset
perustuvat Hailuodon "jäkäläharjun" vaihtoon pois Naturasta.
- Rajaus on tehty maanomistusolojen mukaan, mukana ovat vain jakokunnanmaat.
Tällainen hallinnollinen rajaus ei ole ekologisesti perusteltu.
Esimerkiksi kaulushaikaralle tärkeä Syökarinlahti tulisi ottaa mukaan
Naturaan. Myös Kengänkarin matalikon rajaus on liian pieni. - Vesilaki
ei ole oikea suojelukeino, ei etenkään Itätörmän matalikolla. Hailuodonkin
lintuvesialueilla tulisi käyttää luonnonsuojelulakia.
SPA-lisämerkintäkohteet
Luonto-Liitto pitää
esitettyjä SPA-lisämerkintöjä välttämättöminä alueiden lintuarvojen
suojaamiseksi.
Lintuarvot on tärkeätä
kirjata suojeluperusteeksi, koska silloin linnut voidaan paremmin
ottaa huomioon alueen suojelusäännöksiä sekä hoito- ja käyttösuunnitelmia
tehtäessä. Lisäksi SPA-alueelle voi saada Life-rahaa lintujakin
perusteena käyttäen.
Huomattakoon, että
Suomella on erityisvastuu useiden lintudirektiivin liitteen I lajien
suojelusta Euroopan unionissa. Monet itäiset ja pohjoiset lintulajit
ovat keskittyneet Suomeen.
Liian vähän SPA-alueita
Monilta parhaimmilta
lintupaikoiltamme jää näiden lisämerkintöjenkin jälkeen yhä puuttumaan
SPA-merkintä. Pelkkä SCI-merkintä ei riitä alueen lintuarvojen riittävän
varmaan suojeluun. On täysin käsittämätöntä, että joka kolmennelta
kansainvälisesti arvokkaalta lintupaikaltamme (IBA, Important Bird
Areas) puuttuu tämän lisäkuulemisenkin jälkeen SPA-merkintä.
IBA-kriteerit eivät
tietenkään ole aivan samat kuin SPA-kriteererit: IBA-kriteerit ovat
paljon SPA-kriteereitä tiukemmat. IBA-kriteerit ontehty koko Europpaa
varten, SPA:t yli puolta pienempää Euroopan unionia varten. EU:ssa
suojelutarve on paljon muuta Eurooppaa suurempi, koska Itä-Euroopassa
on paljon enemmän laajoja lintukohteita jäljellä kuin paljon intensiivisemmän
maankäytön Länsi-Euroopassa.
On itsestään selvää,
että jokaisen IBA:n tulee olla Naturassa SPA-alueena.Lisäksi parhaimpien
kansallisesti arvokkaista FINIBA-kohteista tulee olla SPA:ssa. Tätä
korostaa erityisesti se, että Suomella on erityisvastuu monista
itäisistä ja pohjoisista lajeista. Kaikkia niitä ei edes ole muissa
EU-maissa.
Erityisen vakava
valmisteluvirhe on, että useita IBA-kohteita jää yhä kokonaan Naturan
ulkopuolelle. Näitä ovat mm. L'lbyn ja Alajoen pellot, Kontiolahden
Pitkäranta ja Artjärven kosteikot, Tainijärvet (osaRunkausta), Lappväärtin
kosteikoista puuttuu Hamnfjärdin-Ragnesskärsfjärden alue jne.
Luonto-Liitto vaatii
kaikkien IBA-alueiden ja parhaiden FINIBA-kohteiden designointia
SPA-alueiksi. Niiden kuuleminen voidaan järjestää esimerkiksi ministerityöryhmän
jälkeisen lausuntokierroksenyhteydessä. Yhteisöoikeuden vastaisia
karsintoja
Useimmilla SPA-kohteilla
oli nähtävissä jo tehtyjä tingintärajauksia viime kevään kuulemisessa
olleeseen karttaan verrattuna. Rajauksissa kiinnittävät huomiota
etenkin tonttien ja kivennäismaan rajat.
Monet karsinnat ovat
selvästi yhteisöoikeuden vastaisia. Naturan pelisäännöistä tehtyyn
kysymykseen ympäristökomissaari Ritt Bjerregaard vastasi Euroopan
parlamentissa (H-0544/97): "On selviö, että Suomen viranomaiset
hyväksyvät ainoastaan biologisten perusteiden käytön luontodirektiivin
määräyksien sekä Santonan ja Lappel Bankin tapauksissa tehtyjen
ratkaisujen mukaisesti suojeltavien kohteiden valinnassa ja alueiden
rajojen määrittelyssä. Kun luonnonsuojelualueiden kansallista luetteloa
kehitetään hallituksen päätöstä varten nyt saatujen lausuntojen
pohjalta, ympäristöministeriön tehtävänä on huolehtia, etteivät
epäasianmukaiset argumentit vaikuta prosessiin."
Saman linjan hän
vahvisti puolustusvoimain osalta vastauksessan kysymykseen H-0744/97.
Armeijalla ei ole mitään erioikeutta jättää alueitaan Naturan ulkopuolelle.
Siitä huolimatta SPA-kuulemiskartasta näkyvät mm. rön ja Morgenlandetin
karsinnat, joita ei kukaan pystyuskottavasti luonnontieteellisesti
perustelemaan. Samanlaisia tapauksia on Uudellamaalla kohteessa
Tammisaaren ja Hangon saaristo ja Pohjanpitäjänlahti. Puolustusvoimienkin
tulee suojella alueidensa luontoa,ja Natura helpottaa suojelusäännöksien
tekemistä niille. Lisäksi Natura varmistaisi alueen suojelun silloinkin,
kun alue tulisi puolustusvoimille tarpeettomaksi.
Karsintojen syy näyttää
olevan ministerityöryhmä ja ympäristöministeriön ohjekirje 30.6.1997
alueellisille ympäristökeskuksille
Naturan jatkovalmistelusta.
Sen yhteisöoikeuden
vastaisuuksia on käsitelty julkisuudessakin, esimerkiksi Tapani
Veistolan artikkelissa "Natura-esitys rikkoo EU-oikeutta"
Helsingin Sanomissa 25.9.1997 ja Osmo Kivivuoren artikkelissa "Natura
2000 -ehdotuksen käsittely Suomessa"Ympäristöjuridiikka -lehdessä
4/1997. Ohjekirjeen pahimpia yhteisöoikeuden vastaisuuksia ovat
mm.:
1) Alueiden rajausten
tuli perustua vanhoihin suojeluohjelmiin. - Useissa vanhoissa suojeluohjelmissa
- kuten soidensuojeluohjelmassa(1981) ja lintuvesien suojeluohjelmassa
(1982) - rajaukset on usein tehty vanhanaikaisesti ja kaavamaisesti
kivennäismaan ja kosteikon reunaan. Lintujärviltä puuttuvat siksi
lintujen pesimä- ja ruokailuniityt, suorajauksista perhosille tärkeät
reunakorvet jne. Näitä oli kevään 1997 Natura-esityksessä lisätty,
mutta nyt niitä on uudelleen poistettu.
2) Vahvistetuilla
kaava-alueilla ministeriö määräsi rajaamaanNatura-alueet niiden
mukaisesti: "Naturan rajaaminen laajempana kuinkaavan osoittama
alue edellyttää maanomistajan suostumista." - Tämäkin rikkoo
Naturan pelisääntöjä. Kaava voi olla vanhentunut taitehty aivan
muita kuin suojeluarvoja ajatellen. Lisäksi kaavoissa suojelua on
ajateltu paikallisia tai korkeintaan kotimaisia tarpeita ajatellen.
3) Vanhoja rajauksia
sai laajentaa vain priorisoidun luontotyypin tai lajin takia. -
Direktiivit edellyttävät kuitenkin kaikkien priorisoimattomienkin
suhteen luonnontieteellisiä rajausperusteita. Naturan SPA-alueita
koske valintudirektiivi ei edes tunne priorisoituja lajeja.
4) Vakavin kohta
on: "erityisesti niin kutsuttujen uusien ja laajennettujen
alueiden Natura 2000 -verkostoon liittämisen taloudelliset, sosiaaliset
ja kulttuuriset vaikutukset tulee ottaa huomioon." - Jos "huomioon
ottaminen" johtaa supistukseen, se on täysin Euroopan yhteisöjen
tuomioistuimen Lappel Bank- ja Santona-päätösten linjan vastaista.
Osa tämän laittoman
ohjekirjeen seurauksista näkyy jo useimpienSPA-kohteiden supistuksissa
kevään 1997 kuulemisessa olleeseen versioon verrattuna. Luonto-Liiton
on pakko lähettää kantelu Naturan valmistelussa tehdyistä yhteisöoikeuden
rikkomuksista Euroopan komissiolle, ellei virheitä korjata ennen
valtioneuvoston päätöstä.
Alueiden yhtenäisyyttä
on rikottu Natura-alueiden alueellisen ehyyden ja yhtenäisyyden
("coherency") periaatetta on rikottu yksityismaiden poistoissa
räikeimmin Nokian Kaakkurilammilla. Ennen yhtenäisestä alueesta
on tehty välimetsät poistamalla hajanainen "saaristo".
Osalla lampien välisistä metsistä on vanhan metsän piirteitä (mm.
lahopuustoa) ja muustakin voitaisiin kasvattaa metsämannerta.
Liian löysiä toteutustapoja
Luonto-Liitto pitää
useita lintukohteiden toteuttamistapoja liian löysinä. Monissa
kohteissa luonnonsuojelulaki olisi vesilakia tehokkaampi suojelusäännös.
Kun alueiden lopullisia
suojelusäännöksiä sekä hoito- ja käyttösuunnitelmia aikanaan tehdään,
luontoarvoja ei saa vaarantaa liian tehottomilla säännöksillä.
On tärkeätä, että luonnonsuojelu- ja lintutieteellisiin yhdistyksiin
otettaisiin yhteyttä jo niitä luonnosteltaessa, koska niillä on
tärkeää paikallista asiantuntemusta.
Helsingissä 27.2.1998
Luonto-Liitto ry.
Tuomas Rantanen
Olli Turunen
pääsihteeri puheenjohtaja