10.12.2006
Lausunto ehdotuksesta Suomen luonnon monimuotoisuuden suojelun ja
kestävän käytön strategiaksi 2006-2016
Luonto-Liitto ry.
Annankatu 26 A
00100 Helsinki
Ympäristöministeriö
Asia:
Ehdotus Suomen luonnon monimuotoisuuden suojelun ja kestävän
käytön strategiaksi 2006-2016; Lausuntopyyntö
YLEISTÄ
Luonto-Liitto pitää valmisteilla olevaa Suomen luonnon
monimuotoisuuden suojelun ja kestävän käytön
strategiaa 2006-2016 tärkeänä pohjatyönä,
jolla on vaikutusta tuleviin luonnon monimuotoisuutta koskeviin
päätöksiin. Nyt esitettyä ehdotusta Luonto-Liitto
pitää kuitenkin monilta osin
riittämättömänä. Pahimmat puutteet
strategiaehdotuksessa liittyvät konkreettisten tavoitteiden
vähäisyyteen ja nykytilanteen epärealistiseen
arviointiin.
Strategian ja toimintaohjelman reunaehtona on ollut, ettei
nykyisellä kehyskaudella saa aiheutua valtionhallinnollisia
lisäkustannuksia. Tästä syystä ohjelmasta puuttuvat
kaikki määrälliset tavoitteet. Suomi on sitoutunut
monimuotoisuuden vähenemisen pysäyttämiseen vuoteen 2010
mennessä, mutta em. lähtökohdista johtuen nyt
esitetyllä strategialla tähän tavoitteeseen ei tulla
pääsemään. Jäljempänä
esitetään Luonto-Liiton näkemyksiä
strategiaehdotuksen tärkeimmistä ongelmakohdista.
LUKUKOHTAISIA ONGELMIA
2. Suomen luonnon erityispiirteet ja luonnon monimuotoisuuden tila
2.1 Suomen luonnon erityispiirteet
Suomen luonnon erityispiirteitä koskeva luku on puutteellinen.
Niitä Suomen luonnon selkeitä ominaispiirteitä, jotka
synnyttävät Suomelle kansallista erityisvastuuta
tietyistä luontotyypeistä ja eliöryhmistä, ei
korosteta riittävästi. Tällaisia luontotyyppejä
ovat maankohoamisrannikon lisäksi esimerkiksi harjuluonto,
suoluonto (erityisesti aapasuot ja korvet), boreaaliset
luonnonmetsät sekä suuret selkävesistöt.
Eliölajistosta Suomen vastuuta olisi syytä korostaa
esimerkiksi useiden suo- ja selkävesilintujen sekä
luonnonmetsistä riippuvaisten itiökasvien suojelussa.
2.2 Luonnon monimuotoisuuden tila
Toisin kuin strategialuonnoksessa (s.9) annetaan
ymmärtää, eliölajien uhanalaistuminen ei rajoitu
vain pienialaisiin elinympäristöihin. Erityisen
räikeästi tämä korostuu boreaalisten luonnonmetsien
lajiston yhä kiihtyvänä uhanalaistumisena.
Kehitys-luku (s. 9)
Tässä luvussa annettu liioitellun positiivinen kuva ei
varsinkaan metsien osalta vastaa todellisessa luonnossa tapahtuneita
muutoksia. Esimerkiksi metsälain kyky turvata erityisen
tärkeät elinympäristöt on todellisuudessa
tutkimusten mukaan vähintäänkin kyseenalainen.
3. Tavoitteet
3.2 Elinympäristöjen ja eliölajien suojelun keskeiset haasteet
Metsät
Strategialuonnoksessa korostetaan jo tehtyjen suojelutoimien
merkitystä, mutta tutkimuksin kiistattomasti osoitettu
merkittävän lisäsuojelun tarve erityisesti
Etelä-Suomessa sivuutetaan.
Etelä-Suomen metsien suojelupinta-alat eivät ole viimeiseen
kymmeneen vuoteen merkittävästi kasvaneet, mutta samaan
aikaan talousmetsien tehokas käyttö on mm. avohakkuiden ja
luonnontilaisen kaltaisten metsäalueiden vähenemisen ja
pirstoutumisen myötä heikentänyt metsäluonnon tilaa
entisestään.
Myös Pohjois-Suomen metsien käyttöön liittyy
edelleen vakavia ratkaisemattomia ongelmia. Ylä- ja
Metsä-Lapin valtionmailla jatkuvat luonnonmetsien - erityisesti
suurten suojelemattomien yhtenäisten erämaa-alueiden -
hakkuut ovat räikeässä ristiriidassa
kansainvälisten luonnon monimuotoisuutta koskevien tavoitteiden
kanssa.
Strategian johdannossa todetaan (s.3) että
"luonnonympäristöjen ottaminen talouskäyttöön
on maailmanlaajuisesti merkittävin monimuotoisuuden
köyhtymistä aiheuttava tekijä ja että vuosittain n.
2% maapallon alkuperäisistä
luonnonympäristöistä muuttuu maa- ja
metsätalousmaaksi (...) luonnonmetsien monimuotoisuutta
istutusmetsät eivät voi korvata." Suomen velvollisuus on
osaltaan pienentää tätä prosenttilukua lopettamalla
täysin luonnontilaisten metsien hakkuut alueellaan.
Suot
Suoluonnon suojeluverkostossa on Oulun läänin eteläpuolella myös huomattavia
määrällisiä puutteita, jotka koskettavat kaikkia alueella tavattavia
suoyhdistymiä sekä yksittäisiä suotyyppejä.
Näiden puutteiden korjaaminen vaatii ennallistavaan suojeluun
perustuvaa soidensuojelualueverkon täydentämistä.
Kallio- ja maaperä
Valtakunnallisesti ja maakunnallisesti arvokkaiden kallio- ja harjualueiden biologisten
arvojen säilyttäminen ei onnistu pelkästään
maa-aineslain keinoin. Keskeisiä uusia keinoja niiden turvaamiseen
olisivat valtakunnallisesti arvokkaiden alueiden hankkiminen valtiolle
sekä muiden arvokkaiden kohteiden monimuotoisuuden turvaaminen
metsäkeskusten neuvonnan sekä metsätalouden
ympäristötuen avulla.
3.3 Strategiset päämäärät ja keskeiset keinot niiden saavuttamiseksi
Päämäärä 1
Strategialuonnoksessa esitetään, että kansallisten
luonnonsuojeluohjelmien ja Natura 2000 -verkoston toteutuksen
jälkeen Suomi olisi huolehtinut Biologista monimuotoisuutta
koskevan yleissopimuksen osapuolikokouksessa hyväksytyssä
suojelualuetyöohjelmassa tarkoitettujen laajempien luonnonalueiden
ja uhanalaisten alueiden suojelusta. Tämä näkemys
vähättelee nykyisen suojelualueverkon lukuisia suuria
puutteita.
Erityisesti Etelä-Suomen metsien suojelu on pahasti kesken ja
ekologisen tutkimuksen perusteella arvioidun suojelun
vähimmäispinta-alan (n. 10 % metsäpinta-alasta)
saavuttaminen edellyttää suuressa osassa maata nykyisten
suojelupinta-alojen moninkertaistamista. Toisin kuin
strategialuonnoksessa väitetään, myös Pohjois- ja
Itä-Suomen suojelualueverkostossa on yhä suuria puutteita.
Luonto-Liiton mielestä strategiassa olisi syytä ottaa
selkeä kanta todellisten suojelutoimien toteuttamisen
välttämättömyydestä ja pyrkiä
varmistamaan, että tulevalla strategiakaudella
päästään Etelä-Suomen metsien suojelussa
vihdoin sanoista tekoihin.
Myös suoluonnon monimuotoisuuden turvaamiseen esitetyt keinot ovat
riittämättömiä. Oulun läänin
eteläpuolella tarvitaan suojeltujen soiden ennallistamistoimien
lisäksi ennallistamiseen perustuvaa suojelualueverkon
merkittävää laajentamista.
Strategialuonnoksen mukaan eliölajien suojelun tehostaminen on
mahdollista soveltamalla voimassa olevaa
lainsäädäntöä ja suuntaamalla voimavaroja
uudelleen. Luonto-Liiton näkemyksen mukaan lajien suojeluun olisi
pikaisesti saatava lisäresursseja, sillä jo
nykyisellään ylityöllistetyn
ympäristöhallinnon mahdollisuudet esiintymien kartoittamiseen
ja rajaamiseen ovat selvästi alimitoitetut.
Päämäärä 3
Kuten strategialuonnoksessa todetaan, luonnon monimuotoisuuteen
liittyvää tutkimustietoa on viime vuosina tuotettu runsaasti
useissa suurissa tutkimushankkeissa. Luonto-Liiton mielestä
tulevalla strategiakaudella erityisen tärkeää olisi
suunnata tutkimusresursseja laajoihin ja kattaviin maastokartoituksiin
ja selvityksiin, jotka mahdollistavat monimuotoisuuden suojelutoimien
tehokkaan kohdentamisen. Tällaisia tarpeellisia selvityshankkeita
ovat esimerkiksi:
- uhanalaisille lajeille tärkeiden suojelemattomien luontoalueiden kartoitus
- suojelualueverkoston ulkopuolella sijaitsevien monimuotoisuuden suojelulle
arvokkaiden metsäisten luontoalueiden kartoitus
- liito-oravalle tärkeiden metsäalueiden kattava selvitys
- uhanalaisten ja silmälläpidettävien luontotyyppien inventointi
(luontotyyppien uhanalaisuusarvioinnin valmistumisen jälkeen)
- metsälain 10 §:n erityisen tärkeiden elinympäristöjen täydennysinventointi
4. Strategian vaikutukset
Strategialuonnoksessa useaan otteeseen esiin nostettu näkemys,
että Suomen luonnonsuojelualueverkosto olisi pääosin
valmis, ei perustu todellisuuteen. Sekä metsä- että
suoluonnon suojelussa on yhä merkittäviä
määrällisiä ja laadullisia puutteita, joiden
korjaaminen vaatii mittavia lisätoimia.
Kohta 1. Etelä-Suomen metsien luonnon monimuotoisuuden turvaaminen
Tärkeimmät tehtävät Etelä-Suomen metsä-
ja suoluonnon monimuotoisuuden turvaamisessa ovat
suojelualueverkostojen täydentäminen
määrällisesti ja laadullisesti riittäviksi ja
talousmetsien luonnonhoidon kehittäminen siten, että
avainbiotoopit ja uhanalaisten lajien elinympäristöt
pystytään säilyttämään.
Ennallistamistoimia on lisättävä merkittävästi
sekä metsä- että suoluonnon tilan parantamiseksi.
Strategialuonnoksessa viitataan METSO-arvioinnin tuloksiin tavalla,
joka antaa virheellisen kuvan arvioinnin tuloksista. METSO-arviointi ei
tue väitettä, että monimuotoisuuden tehokas ja
tarkoituksenmukainen turvaaminen voitaisiin hoitaa kaikkien
omistajaryhmien mailla vapaaehtoisilla keinoilla. Vaikuttaa siltä,
että strategiassa keskitytään pelkästään
yksityisiin metsänomistajiin, mutta Etelä-Suomen
metsäluonnon suojelun kehittämisessä
tärkeässä asemassa ovat myös valtio, kunnat ja
erilaiset yhteisöt. Näiden osalta, ja kultakin erikseen,
tulee järjestää eri tahoja osallistava arviointi
mahdollisimman pian.
Seuraava tarkoitushakuinen muotoilu strategiatekstissä on
syytä korjata: esitetyt tavoitteet eivät ole saavutettavissa
"luonnonsuojelualueverkoston ja talousmetsien hoidon
yhdistelmällä". Tavoitteiden saavuttaminen
edellyttää luonnonsuojelualueiden lisäämistä
ja talousmetsien luonnonhoidon tehostamista.
Kohta 4. Eliölajien suojelun tehostaminen
Eliölajien suojelun tehostaminen vaatii selvää
lisäpanostusta maastotiedon keräämiseen. Tiedot
uhanalaisten lajien nykyisistä elinalueista ovat puutteellisia,
eikä pelkkä tietojärjestelmien parantaminen poista
tätä ongelmaa.
Erityisesti tulisi huolehtia siitä, että uhanalaisten lajien
suojelua edistetään uhanalaisten elinympäristöjen
suojelun tehostamisella. Vuonna 1985 valmistuneen
uhanalaismietinnön monien välttämättömien
suositusten toteuttaminen on edelleen kesken (mm. tiedonkulku
paikallistasolle, nuorten jalopuumetsien hankinta suojeluverkostoon).
Tiedonvaihto-ongelmien ja elinympäristöjen suojelun
ratkaiseminen vaatii selvästikin
luonnonsuojelusäädösten täydentämistä.
LOPUKSI
Luonto-Liiton näkemyksen mukaan nyt esitellyn strategiaehdotuksen
suurin ongelma on luonnon monimuotoisuuden suojelun ja
kestävän käytön rahoituksen sitominen nykytasolle.
Näyttää selvältä, että strategian
tavoitteiden saavuttaminen ja Suomen kansainvälisten sitoumusten
täyttäminen vaativat huomattavia taloudellisia
lisäresursseja. Ehdotetun kaltaisen yleistasoisen ja
epäkonkreettisen strategian ja toimintaohjelman avulla ei
pystytä luonnon monimuotoisuuden häviämiskehitystä
pysäyttämään.
Helsingissä 10.12. 2006
Saara Susiluoma
Puheenjohtaja
Luonto-Liitto ry
[takaisin Lausunnot-etusivulle]